top of page
חיפוש
  • Avi Lipa

וייטנאם על המפה הכלכלית: ההזדמנויות העסקיות של חברות ישראליות



הצעד הראשון שבצעה וייטנאם במסגרת הסחר החופשי באיחוד האירופי, מיצב אותה כמדינה חזקה כלכלית, שוודאי תעקוף את שכנתה סין בשנים הקרובות. אך נראה כי וייטנאם בהחלט זקוקה להייטק הישראלי על מנת לעלות שלב, ומנגד יצרנים וחברות ישראליות זקוקות לאדמותיה הפוריות ולשלל האפשרויות שהיא מזמנת.

האם היחסים העסקיים מול וייטנאם כדאיים כיום, ולמה דווקא עכשיו חברות ישראליות מוצאות בוייטנאם יעד פופולרי להרחבת פעילותן העסקי? הכל כאן בכתבה.

כלכלת וייטנאם צומחת בקצב מרשים עוד משנת 2016 ובהחלט נכנסה למגרש של הגדולים - לכלכלה העולמית. בין היתר, וייטנאם קידמה את הסכם הסחר החופשי לאיחוד האירופי ומתחילה לקדם רפורמות כלכליות, לצד שיתופי פעולה עם כוחות כלכליים אזוריים. כל אלה יוצרים הזדמנויות עסקיות לחברות הישראליות, ממש WINWIN. מצד אחד וייטנאם זקוקה לטכנולוגיות הישראליות על מנת להתקדם טכנולוגית, הרי ישראל ידועה כמעצמה טכנולוגית בעולם, ומצד שני יצרנים וחברות ישראליות זקוקים לתוצרת הנגישה והזולה של וייטנאם.


ההצלחה של וייטנאם דווקא במשבר הקורונה

למרות שתשתיות הבריאות של וייטנאם הן לא מהחזקות בעולם, עדיין המדינה הצליחה להתאושש יחסית מהר ממשבר הקורונה, פיתחה ערכות בדיקה ועקבה בצורה מרשימה אחר הנדבקים. למעשה, הקורונה לא עצרה את הכלכלה במדינה, שדווקא התחזקה עם פרוץ המגיפה ועל פי הנתונים צמחה ב- ב-2.9% בשנת 2020 שזהו הישג מרשים בהתחשב במגיפה. דבר נוסף, המגיפה גם גרמה לחברות מרחבי העולם לייצר את מוצריהן בוייטנאם, בגלל הצורך לגוון את שרשרת האספקה ​​שלהן.

וייטנאם VS סין

בעשור האחרון וייטנאם מובילה את טבלת הצמיחה, ואף בשנתיים האחרונות עוקפת את שכנתה סין, הנחשבת למעצמה של ייצוא. למה זה קרה? כיוון שיבואנים מרחבי העולם החלו לחפש במקומות אחרים, ככל שעלויות העבודה בסין עלו. מלחמת הסחר המתמשכת בין ארה"ב לסין הפכה את סין למקום פחות אטרקטיבי לייצור, עם הגבלות שונות על ייצוא. חברות בינלאומיות רבות החלו לפעול בווייטנאם, כולל חברות טכנולוגיות עולמיות כמו אפל וסמסונג. רק כדי לסבר את האוזן, אפל מייצרת את האוזניות היוקרתיות שלה Airpods בווייטנאם.

אם נחשוב על זה, המגיפה שהחלה בסין פגעה בה קשות, הרי סין היא מבין הראשונות שהיו סגורות עם פרוץ הקורנה. חברות ענק גילו שיש להן שרשרת אספקה אחת ​​מסין וכאשר השרשרת הזאת נעצרת הן בבעיה גדולה, מה שגרם להם לנסות מקורות אחרים, כאשר האטרקטיבית ביותר הייתה וייטנאם.


הסכם הסחר החופשי בין וייטנאם לאיחוד האירופי וההשפעה על ישראל

הסכם הסחר בין וייטנאם לאיחוד האירופי השפיע בעשרות אחוזים על הייצוא לאירופה וגם על ישראל. רק נציין כי בשנת 2017 ביקר הנשיא ראובן ריבלין בוייטנאם וציין כי הוא שואף לכך שהמסחר בין וייטנאם וישראל יגיע להיקפים של כ-3 מיליארד דולר לשנה. במסגרת ההסכם בוצעו שיתופי פעולה בין המדינות במגוון תחומים כמו בתחום הטכנולוגי שכאמור וייטנאם זקוקה לו, חקלאות שמפותחת מאוד בוייטנאם, טקסטיל, ריהוט, מזון ועוד.


היתרונות הבולטים של סחר עם וייטנאם

הכלכלה בוייטנאם מתפתחת בקצב מהיר ומציעה שלל אפשרויות לחברות ייבוא, לצד לקיחת אחריות חברתית וסביבתית. בנוסף לכל אלה, עלויות היצור נמוכות מאוד בוייטנאם, פרמטר המציע שפע של הזדמנויות עסקיות. נציין כי שיתוף הפעולה והמתינות של וייטנאם אף הם תורמים לפופולריות שלה, וזאת ביחס למשטר של סין הנחשב לקשוח. אם כך, וייטנאם בהחלט משמשת כמקפצה להרחבת הפעילות העסקית והזדמנויות חדשות.


קבוצת לינדן פותחת עבור חברות ישראליות ויצרנים פתח ליצירת פעילות עסקית ענפה בוייטנאם. פעילות המשרד בווייטנאם מתמקדת במתן שירותי ראיית חשבון קלאסיים במיקור חוץ להוזלת העלויות, פיתוח עסקי ויצירת קשרים עסקיים. השירות כולל ליווי על ידי יועץ עסקי מקומי לאיתור ספקים עסקיים, ניהול משא ומתן מול ספקים וליווי אישי עד להשגת התוצאה הרצויה.




bottom of page